PeerCo: Osnaživanje srednjoškolaca kroz saradnju protiv iskrivljene slike izazvane društvenim mrežama

Osnaživanje učenika za stvaranje zdravih digitalnih navika

Novi Erasmus+ projekat Nacionalnog centra za talente pod nazivom “PeerCo: Osnaživanje srednjoškolaca kroz saradnju protiv iskrivljene slike izazvane društvenim mrežama” počeo je 1. novembra 2024. i trajaće 2 godine.

Osnaživanje učenika za stvaranje zdravih digitalnih navika

Danas učenici provode veliki deo svog života online. Za mnoge, društvene mreže postale su važan deo njihovih društvenih interakcija, utičući na način na koji doživljavaju sebe i druge. Ovo stalno izlaganje idealizovanim slikama i sadržajima ponekad može dovesti do negativnih osećanja prema sebi, uključujući nisko samopouzdanje i nezadovoljstvo telom. Naš projekat stoga ima za cilj da se suoči sa ovim problemima tako što će pomoći učenicima da izgrade zdrave digitalne navike i podstaći uravnotežen odnos prema društvenim mrežama.

Ovaj projekat je osmišljen za učenike srednjih škola uzrasta 15-19 godina i njihove nastavnike. Naš cilj je da podržimo mlade ljude u tome da postanu samouvereni, odgovorni članovi današnjeg digitalnog društva. Želimo da ih opremimo veštinama da vide dalje od filtera i nameštenih slika sa kojima se svakodnevno susreću, da postavljaju pitanja o onome što vide online i da se osećaju dobro u vezi sa sobom van mreže.

Zašto je ovaj projekat važan

Studije su pokazale da adolescenti koji provode mnogo vremena na društvenim mrežama češće upoređuju sebe sa drugima i osećaju se inferiorno ukoliko se ne uklapaju u često nerealnu „savršenost“ koju vide online. Prekomerno vreme provedeno pred ekranom može takođe dovesti do izolacije i izazova u vezi sa mentalnim zdravljem, što je nešto što želimo da pomognemo učenicima da izbegnu. Ovaj projekat će raditi na smanjenju ovih rizika podizanjem svesti i veština za to da društvene mreže postanu pozitivnije iskustvo.

Ciljevi projekta

Ovaj projekat zasnovan je na nekoliko ključnih ciljeva:

  1. Razvijanje zdravih digitalnih navika: Naš cilj je da učenicima pokažemo kako da koriste društvene mreže na uravnotežen i zdrav način. Učiće kako da postave granice, razumeju važnost ograničavanja vremena pred ekranom i istraže aktivnosti van online sveta.
  2. Podsticanje kritičkog razmišljanja: Razvijanjem sposobnosti učenika da postavljaju pitanja i analiziraju online sadržaj, pomažemo im da izgrade realističniji pogled na digitalni svet. Kritičko razmišljanje omogućava im da sigurno navigiraju društvenim mrežama i odupru se nerealnim pritiscima.
  3. Podrška saradnji i međusobnom osnaživanju: Želimo da okupljamo učenike u njihovim školama, stvarajući pozitivnu zajednicu u kojoj mogu da podrže jedni druge. Podsticanjem saradnje, želimo da učenicima pokažemo da nisu sami u suočavanju sa izazovima u vezi sa društvenim mrežama i samopouzdanjem.
  4. Poboljšanje digitalnih veština kod nastavnika: Nastavnici igraju ključnu ulogu u vođenju učenika kroz ove izazove. Jačanjem digitalne pismenosti nastavnika i pružanjem obuke, možemo ih opremiti da efikasnije podrže učenike i primene inovativne metode u učionici.

Ključne aktivnosti i resursi

Da bismo postigli ove ciljeve, osmislili smo nekoliko aktivnosti i resursa:

  • Interaktivne radionice: Učenici i nastavnici će učestvovati u radionicama koje se fokusiraju na zdravu upotrebu društvenih mreža, razvoj komunikacijskih veština i timski rad. Ove radionice će podsticati otvorenu diskusiju, omogućavajući učenicima da podele svoja iskustva i uče jedni od drugih.
  • Učenje kroz vršnjačku podršku: U nekim sesijama učenici će voditi aktivnosti i deliti savete sa svojim drugarima. Ovaj pristup pomaže u izgradnji samopouzdanja i razvija osećaj odgovornosti, podstičući učenike da razmisle o svom ponašanju na mreži.
  • Living Labs: Ovo su interaktivni prostori gde učenici mogu da istražuju efekte društvenih mreža na sliku o sebi i otvoreno diskutuju o svojim stavovima. Living Labs će pružiti jedinstvenu priliku da se adresiraju stvarni problemi, čineći program relevantnijim i zanimljivijim za sve učesnike.
  • Kampanje za podizanje svesti: Tokom projekta učenici će učestvovati u kampanjama u svojim školama i na mreži kako bi promovisali pozitivne digitalne navike. Ove kampanje će podsticati učenike da razmisle o uticaju svojih postupaka online i pomoći im da se osećaju osnaženo za donošenje dobrih odluka.
  • Materijali za obuku nastavnika: Za nastavnike ćemo obezbediti resurse koji pokrivaju teme kao što su digitalna pismenost, kritičko razmišljanje i metode za podsticanje zdravih online navika. Ovi materijali će podržati nastavnike u donošenju novih pristupa u učionicu i u trajanju pozitivnog uticaja na učenike.

Očekivani ishodi

Do kraja projekta nadamo se da ćemo postići nekoliko važnih ishoda:

  • Povećana digitalna svest: Učenici će steći jasnije razumevanje uticaja društvenih mreža na sliku o sebi i mentalno zdravlje. Biće bolje opremljeni da prepoznaju nerealne standarde online i da se osećaju samopouzdanije u vezi sa sobom.
  • Poboljšane kritičke veštine: Sa obukom o kritičkom razmišljanju, učenici će postati pažljiviji u vezi sa svojim online interakcijama. Znaće kako da analiziraju sadržaj i donesu informisane odluke o tome šta verovati, a šta ignorisati.
  • Jače školske zajednice: Stvaranjem podržavajuće sredine u školama, nadamo se da će se učenici osećati povezanije jedni s drugima. Imaće veštine da rade zajedno, dele ideje i podrže jedni druge kroz izazove odrastanja u digitalnom svetu.
  • Osnaženi nastavnici: Nastavnici će steći nove alate i metode za adresiranje tema društvenih mreža u svojim učionicama. Moći će da usmere učenike u pozitivnom pravcu i promovišu veštine koje će trajati i van učionice.

Pridružite nam se u stvaranju promene

Verujemo da uz pravu podršku, današnji učenici mogu postati lideri zdravijeg, uravnoteženijeg digitalnog sveta. Sa vašom podrškom, možemo stvoriti pozitivnu promenu i pomoći učenicima da sa samopouzdanjem plove društvenim mrežama. Pozivamo vas da nam se pridružite u osnaživanju sledeće generacije da napreduje u digitalnom dobu koje ceni samopoštovanje, autentičnost i zajedništvo.

 

PeerCo

 

Konzorcijum projekta čine:

Collegio Virgen de la Rosa, Španija – koordinator

Tarsus Borsa Istanbul Sehit Umut Sami Sensoy Anadolu Lisesi, Turska

Ragina Ltd, Bugarska

Liceo Classico Sperimentale „James Joyce“, Italija

Kauno Stepono Dariaus ir Stasio Gireno gimnazija, Litvanija

Nacionalni centar za talente, Srbija

Srednja škola za informacione tehnologije, Srbija

Sepie

EU podrska

 

 

 

Leave A Reply